Připomeňte si,
co je to vlastně PPC
V rámci těchto inzertních systemů platíte pouze za kliknutí na své reklamy, což znamená, že pokud se na reklamu neklikne, neplatíte žádný poplatek.
PPC kampaně jsou obvykle velmi účinné pro zvyšování návštěvnosti webových stránek a získávání nových zákazníků, ale jak konkrétně nastavit rozpočet, aby se vám investice do reklam nějakým způsobem vrátila? Odpověď na tuto otázku není jednoduchá a liší se inzerent od inzerenta.
Nelze opomenout, že ceny za proklik v PPC kampaních jsou dynamické a neustále se mění dle situace na virtuálním trhu reklam.
To znamená, že pokud máte konkurenci, která je ochotná za své reklamy platit vysoké částky, musíte i vy do svých reklam více investovat. Jinak se budou ve vyhledávači zobrazovat na dolních pozicích nebo vůbec a vy tak neoslovíte žádné zákazníky.
Rozpočet PPC kampaní je ovlivněn několika faktory
Zohlednění těchto faktorů pomůže vám jako inzerentovi určit rozpočet pro PPC kampaně a přizpůsobit ho vašim potřebám.
Kolik investovat do PPC?
Ano, platby za PPC reklamy musíte brát především jako investici do vlastní značky, firmy nebo e-shopu. Jako u každé investice je třeba uvědomit si, že pokud budete více investovat, také více dostanete zpět. Kampaně s velmi nízkým rozpočtem jsou proto v PPC systémech velmi málo návratné, protože jejich nastavení a optimalizace spotřebují relativně velké množství času a samotná investice do zobrazování reklam je minimální.
Mějte na paměti, že investice do PPC není samospasitelná. Pokud nemáte v pořádku i ostatní součásti vašeho marketingového mixu (tj. produkt, cena, distribuční kanály, propagace), návratnost vašich internetových reklam pravděpodobně nebude vysoká.
Jak zjistit, kolik investuje
vaše konkurence do PPC?
Součástí Google Ads je i nástroj Auction Insights, který vám umožní vidět, jak konkurence v období posledních 90 dnů umístila své reklamy v aukci, a také poskytuje informace o průměrné pozici, průměrném podílu na vyvolání a průměrné ceně kliknutí (CPC).
Tyto informace vám mohou pomoci odhadnout, jakou částku konkurence pravděpodobně investuje do svých PPC kampaní.
Jak rozpočet rozdělit mezi jednotlivé kampaně?
Každý obor podnikání je trochu jiný a proto i bude pokaždé odlišné i rozdělení rozpočtu na propagaci vašich produktu nebo služeb. Můžete se ale řídit jedním ze „zlatých pravidel marketingu” a rozdělit své náklady na reklamy konzervativně pomocí pravidla 70/20/10. Co to znamená?
70 % rozpočtu
do svých „stálic”
Produktu nebo služeb, které vám stabilně přinášejí zisk.
20% experimenty
s očekávatelným výsledkem
Zde je prostor pro experimenty, například s jinými typy reklamních kampaní nebo různými publiky. U těchto typu experimentů očekáváte nějaký pozitivní výsledek
10 % nejisté
a rizikové experimenty
Vyčleňte si malou část rozpočtu pro průzkum neprobádaných oblastí PPC inzerce. Na tomto poli můžete objevit nová publika nebo oblasti pro propagaci svých služeb, ale v případě, že experiment nebude úspěšný, přijdete jen o malou část celkového rozpočtu.
A jak tedy na reklamy?
Mám dát tisíce, nebo rovnou miliony?
Nelze jednoduše říci, že čím větší investice do reklam, tím větší bude návratnost. Tak PPC reklama bohužel nefunguje.
Pokud máte dobře nastavenou kampaň se solidním konverzním poměrem a zvýšíte investice dvojnásobně, prodeje se vám pravděpodobně dvojnásobně nezvednou. Je důležité zorientovat se na trhu, poohlédnout se po tom, jaké ceny za proklik nabízí vaše konkurence a na základě těchto informací se rozhodnout pro smysluplný reklamní rozpočet. Ne každý produkt nebo služba může mít vysokou návratnost.
Pokud máte luxusní produkt a opravdu vysoce optimalizovaný marketing, může se stát, že budete mít skvělou návratnost investic, např. 300 nebo i 500 %. Pro velkou část inzerentů v PPC systémech je ale dobrým výsledkem i 100% návratnost, tedy pokud se vám vrátí 2x tolik, co investujete.
Vytvoření správného rozpočtu pro PPC kampaně v Google je klíčové pro dosažení maximálního výkonu, kvalitní investice a v ideálním případě i zisku.
Sestavování rozpočtu
Při sestavování rozpočtu můžete postupovat podle našeho jednoduchého návodu.
1. Stanovte si cíle kampaně
Prvním krokem při tvorbě rozpočtu pro PPC kampaň je stanovení cílů. Musíte si určit, jakých výsledků chce dosáhnout. Chcete zvýšit prodeje, získat více leadů nebo zvýšit povědomí o značce? V PPC systémech jsou pro tyto účely již připravené strategie zobrazování jednotlivých kampaní, vy je jen musíte správně nastavit.
2. Vyberte správná klíčová slova
Na základě předchozí SEO analýzy vyberete vhodná klíčová slova, která budou použita v PPC kampani. Pomocí marketingových nastroju zjistěte, kolik stojí jedno kliknutí na dané klíčové slovo a kolik návštěvníků se při tomto kliknutí může dostat na web. Zároveň je třeba i zohlednit konkurenci – na jaká klíčová slova se zaměřuje a jakou váhu jim přikládá.
3. Naplánujte rozpočet
Po stanovení cílů a na základě hodnoty vybraných klíčových slov určete, kolik chcete utratit za PPC kampaň. Vhodnou pomůckou je stanovení maximální ceny, kterou je vaše společnost ochotná dát za jedno kliknutí na reklamu. Vynásobte ji požadovaným počtem prokliků a máte základ rozpočtu hotov. Zbývá rozhodnout, jak bude tento rozpočet rozdělen mezi jednotlivé kampaně na denním, týdenním nebo měsíčním základu.
4. Testování a optimalizace
Po spuštění kampaní je důležité sledovat výsledky a případně měnit strategii, aby bylo dosaženo optimálního výkonu. Inzerent by měl průběžně testovat a optimalizovat svou kampaň, aby maximalizoval výkon a minimalizoval náklady. Můžete také experimentovat s výší nabídky za proklik, cílením a typem jednotlivých kampaní. Nezapomeňte, že některé produkty nebo služby mohou být sezónní, což znamená, že v určitých obdobích je vyšší poptávka po produktech. V takových obdobích může být výhodné přechodně vice investovat právě do sezónních výrobků a služeb.
Shrnutí
Sestavování rozpočtů pro PPC kampaně je závislé na konkrétních cílech, produktech nebo službách. Výše dobře sestaveného rozpočtu může se podobných kampaní lišit v závislosti na různých faktorech, jako jsou regionální rozdíly mezi publiky nebo tlak konkurence. Nezapomeňte své kampaně pravidelně vyhodnocovat, analyzovat a nebojte se v rámci jednotlivých kampaní experimentovat s klíčovými slovy, výší nabídky za proklik a různými publiky.
Nevíte, kde začít? Chcete poradit s klíčovými slovy? Nejste si jisti, jaký rozpočet do PPC reklamy vložit?
Rádi vám s nastavením PPC reklam pomůžeme.
Obraťte se na nás.
Zdroje:
www.seoconsult.cz
www.collabim.cz
www.marketingppc.cz
www.ads.google.cz
www.vitousladislav.cz