Představte si vaše webové stránky jako výkladní skříň vašeho obchodu. PPC reklamy právě přivedly možného zákazníka přímo před vaši prodejnu.
Vejde zákazník dovnitř a nakoupí?
To záleží i na designu a nabídce vašeho webu.
Přehledný, srozumitelný a responzivní web je základem úspěšné on-line marketingové komunikace, ale neméně důležitou součástí je i kvalitně zpracované SEO.
1. Výběr správné reklamní platformy
Propagaci pomocí PPC reklam (pay-per-click,tedy platba za proklik) nabízí mnoho poskytovatelů reklamního prostoru na webových stránkách, ve vyhledávačích a v aplikacích. Jaká služba bude nejvhodnější právě pro váš produkt závisí zejména na tom, kdo jsou vaši klienti a jakou cílovou skupinu potřebujete oslovit.
Můžete inzerovat na sociálních sítích jako je Facebook či Twitter, kde se vaše reklamy zobrazují uživatelům těchto sítí přímo v jejich účtech. Můžete zde poměrně přesně cílit na konkrétní skupiny uživatelů.
Pro větší e-shopy s rozsáhlou nabídkou produktů je vhodná inzerce na takzvaných zbožových srovnávačích, z nichž v českém prostředí je nejznámější Heureka.cz.
Váš produkt se zde bude zobrazovat spolu s podobnými produkty od konkurenčních společností. Existuje celá řada specializovaných vyhledávačů, takže se můžete zaměřit na konkrétní cílovou skupinu zákazníků.
Pokud chcete být vidět v klasických internetových vyhledávačích nebo pokud chcete nechat zobrazovat například bannery nebo videa na webových stránkách a v mobilních aplikacích, potřebujete spustit svou propagaci v konkrétním reklamním PPC systému. Největším poskytovatelem reklamního prostoru je samozřejmě Google se svým programem GoogleAds, pro český trh je však také vhodným nástrojem SKlik od společnosti Seznam.cz.
2. Rozpočet a strategie nabídek
Stanovení rozpočtu a návratnosti investice do PPC reklamy není vůbec jednoduchou operací. Pro základní kalkulaci je nutné nejdříve rozumět tomu, jak se stanovuje cena za zobrazování PPC reklam.
Reklamní prostor pro určitý produkt nebo zboží si můžete představit jako virtuální trh.
Jednotliví obchodníci nabízejí reklamy na své produkty za určitou stanovenou cenu za proklik, za tisíc zobrazení, nebo za konverzi, podle nastavení konkrétní kampaně.
Poskytovatel reklamního prostoru vybírá reklamy s nejvyšší nabídkou a ty přednostně zobrazuje uživatelům webů.
Proto je důležité sledovat také nabídky konkurence a dynamicky měnit nabízené ceny za zobrazení reklamy nebo proklik podle aktuální situace na trhu. Pokud chcete být zobrazováni na prvních místech ve vyhledávání, je třeba přizpůsobit svůj rozpočet konkurenčním nabídkám.
Ceny za zobrazení nebo proklik se mohou pro různé produkty lišit v rámci PPC systému, mohou být odlišné v různých regionech nebo v různých obdobích roku, podle aktuální poptávky a nabídky. Čím větší konkurence na trhu a čím více podobných produktů nabízí, tím bude cena za prioritní zobrazování vašich reklam vyšší. Informace o cenových nabídkách konkurence na vašem konkrétním trhu lze najít v statistikách většiny PPC systémů.
Platby za zobrazování reklam probíhají cestou elektronické fakturace nebo přímou platbou online pomocí platební brány.
3. Cílení na konkrétní publika, zájmy, lokace a klíčová slova
Znalost cílové skupiny vašich zákazníků, jejich potřeb a zájmů je pro úspěšné nastavení PPC kampaní nezbytná.
Marketingový průzkum trhu a zmapovaná cílová skupina jsou základem úspěšné kampaně.
Reklamní systémy umožňují zacílit zobrazování vašich reklam na konkrétní uživatele, protože sbírají data o všech uživatelích webů a následně třídí uživatele do různých kategorií.
Pro vaše reklamy si můžete nastavit předvybrané skupiny uživatelů webu podle demografických údajů (pohlaví, věk, rodinný stav), podle životních událostí (svatba, narození dítěte), geografické lokace, stránek navštívených v minulosti či projeveného zájmu o konkrétní produkt nebo stránku.
Navíc si můžete sestavit svá publika na míru a zkombinovat různé skupiny uživatelů tak, aby jejich profil odpovídal vašemu ideálnímu zákazníkovi. Zvláštní skupinou uživatelů jsou remarketingová publika, která zahrnují všechny návštěvníky vašeho webu za určitý časový úsek, a také publika zahrnující uživatele, kteří navštívili weby podobné tomu vašemu. I jim přece můžete nabídnout váš produkt nebo službu!
Remarketingové seznamy jsou důležitou součástí vaší úspěšné PPC strategie.
Založte si je a nechte je plnit návštěvníky vašeho webu.
PPC systémy umožňují sledovat návštěvníky vašich webů po určité časové období. Můžete pak přímo na ně cílit konkrétními reklamami, které osloví právě uživatele, kteří váš web již znají.
4. Struktura kampaně
Před založením každé reklamní kampaně je potřeba udělat důkladnou analýzu klíčových slov.
Klíčová slova jsou unikátní slova, nebo slovní spojení, která uživatel vyhledávačů používá k tomu, aby našel konkrétní produkt nebo službu. Nástroje pro analýzu klíčových slov jsou zpravidla součástí PPC systémů, existuje ale mnoho dalších aplikací, které se na klíčová slova specializují. V nich je možné zjistit například jaká klíčová slova jsou v souvislosti s naší nabídkou nejvíce vyhledávána, ale také která jsou hledána málo nebo vůbec, případně jaká klíčová slova používá konkurence.
Do nastavení kampaně lze zahrnout i tzv. negativní neboli vyloučená klíčová slova. V jejich případě nechceme, aby se po zadání těchto výrazů do vyhledávače náš web uživateli zobrazoval.
Jednotlivé kampaně mají společné nastavení cenové nabídky, cílení a podmínky zobrazování. Je vhodné je dále členit na více reklamních sestav pro jednotlivé produkty tak, aby každé reklamní sestavě odpovídalo pouze jedno až dvě výstižná klíčová slova a také unikátní cílová stránka. Díky tomu, že zákazníka přivedete přesně tam, kam se chtěl dostat, mu maximálně usnadníte nákup a bude se k vám chtít opět vracet.
5. Vhodný typ kampaně a kvalitní obsah
Aby vaše reklamy zaujaly a přivedly k vám nové zákazníky, je třeba mít kvalitně zpracované texty reklam, bannerů, videí atd. Neméně důležitá je však v případě vizuálů také vysoká úroveň grafického zpracování. Jednotlivé prvky v obsahových reklamách musí být čitelné i na mobilních zařízeních a měly by barevně odpovídat vašemu brandu, případně cílové skupině, na kterou se zaměřujete.
Nevíte si rady s volbou barev pro vaše PPC reklamy? Přečtěte si více o správné volbě webových barev.
PPC systémy nabízejí různé možnosti, jak váš produkt či službu propagovat. Můžete využívat klasické textové reklamy, které se budou uživatelům zobrazovat ve vyhledávači po zadání nějakého vyhledávacího dotazu. Tím konkrétním dotazem můžou být právě vaše klíčová slova.
Pro zobrazování reklamních bannerů různých formátů v reklamním prostoru webů nebo aplikací je třeba zvolit obsahový typ kampaně. Můžete však použít také krátká propagační videa, zaměřit svou reklamu na videa na síti Youtube nebo třeba zacílit na uživatele mobilních her a dalších aplikací. Provozovatelé e-shopů se rozhodně neobejdou bez kampaní v již zmiňovaných zbožových vyhledávačích.
Typ reklamní kampaně, který je pro vás nejvhodnější, závisí na konkrétním produktu nebo službě, vaší cílové skupině a zejména na vašem reklamním rozpočtu.
6. Správné nastavení konverzí
Pojem konverze je v kontextu PPC reklam jakákoliv akce od návštěvníka webu, kterou splní vámi stanovený cíl. Může jít o pouhý proklik na nabídku, odeslání poptávkového formuláře nebo dokončený nákup v e-shopu.
Stanovení vhodného konverzního cíle je velmi důležité pro následné vyhodnocení vaší kampaně.
Pro propojení reklamního PPC systému a správné měření konverzí je nutné vložit do sekce HEAD vašeho webu a všech dalších vstupních stránek konkrétní skript, který zajistí, že data o akcích, které uživatelé na vašem webu udělali, budou správně zaslána a vyhodnocena v PPC systému. Tento skript naleznete v nastavení vašeho reklamního účtu.
7. Správné vyhodnocení metrik
Sledujte a průběžně vyhodnocujte kampaň v kontextu veškerých marketingových aktivit, tedy i těch offline.
V rámci PPC marketingu sledujeme většinou následující metriky v kontextu stanoveného časového období (např. měsíc, kvartál, rok):
Zobrazení | Celkový počet zobrazení reklam |
Prokliky | Celkový počet kliknutí na zobrazenou reklamu |
CTR | Click through ratio neboli poměr počtu kliknutí ku počtu zobrazení, udává se v % |
Konverze | Celkový počet konverzí (nákup, objednávka, poptávka atd.) |
Konverzní poměr | Poměr počtu konverzí ku počtu návštevníků webu, udává se v % |
ROI | Nejdůležitější metrika, která vyjadřuje poměr nákladu k obratu, tedy návratnost investice, udává se v % |
Reklamní PPC systémy nabízejí i přehledy mnoha dalších statistik a tak můžete sledovat přesně to, co je pro vás nejzajímavější. Můžete zjistit, kdy se vaše reklamy nejčastěji zobrazují, v kolik hodin lidé nejvíce nakupují, ale také třeba počet zobrazení reklam na mobilních zařízeních nebo konkrétní stránky a aplikace, ve kterých byla vaše reklama spuštěna.
Pravidelné reportování a vyhodnocování těchto metrik bude pro vás zdrojem velmi důležitých dat o zákaznících, kteří vyhledávají vaše, nebo podobné produkty.
Shrnutí
Pro úspěšnou reklamní kampaň v PPC systémech je důležité mít kvalitně zpracovaný web, který je dobře přístupný vašim klientům ze všech typů zařízení. Zmapujte svou cílovou skupinu a vyberte typ reklamní kampaně na míru vašim stávajícím i budoucím zákazníkům. Remarketingové seznamy vám pomůžou dostat na váš web nebo e-shop klienty, kteří již projevili zájem o váš produkt nebo o služby konkurence. Stanovte si rozpočet a pomocí různých statistik pravidelně vyhodnocujte jeho návratnost. Nezapomeňte cílit na vhodná publika a správné nastavení sledování konverzí, abyste vědeli, jakou má vaše on-line kampaň odezvu.
Pro úspěšnou PPC kampaň je kvalitní web nezbytný.
Potřebujete pomoc s vaším e-shopem?
Nebojte se nám ozvat.
Zdroje:
www.blog.hubspot.com
www.lyfemarketing.com
www.ads.google.com
www.sklik.cz