Žebříček nejpopulárnějších sociálních sítí v roce 2021
Sociální sítě hýbou celým světem. Jsou plné inspirace, zábavy a businessu. Stejně jako většina věcí přináší i sociální sítě světlou a stinnou stránku. Často bývají vnímány negativně, přesto ale uživatelé jim den ode dne přibývají a to až exponenciálně.
Jak jsme na tom s aktivitou na sociálních sítích u nás v České republice?
Sociální sítě
Celkově jsou Češi na sociálních sítích aktivní průměrně 2,5 hodiny denně.
16 % Čechů však tráví na sociálních sítích více než 4 hodiny denně.
České uživatele sítí tvoří 56 % obyvatelstva nad 16 let.
Nejaktivnější věková skupina Čechů na sociálních sítích je 16 - 24 let.
Generace Z (narození od poloviny 90. let do roku 2012) je proto také jednou z nejčastějších cílových skupin.
Proč jsou Češi na sociálních sítích?
Důvody, proč jsou Češi na sociálních sítích jsou celkem tři. V tomto pohledu vyloučíme pracovní důvody. Prvním je kontakt s přáteli, kvůli kterému je aktivní 60 % uživatelů. Dalším důvodem je zábava, za kterou chodí na sociální sítě 40 % uživatelů. Poslední záminkou pro navštívení sociálních sítí je zdroj informací, které vyhledává 38 % uživatelů.
Jaké jsou u nás nejpopulárnější sociální sítě?
Popularita jednotlivých sítí se každým rokem i měsícem mění. Příkladem minulého roku byla sociální síť Clubhouse, která ve stejném roce zažila velký růst i pokles zájmu. Jsou tu ale sociální sítě, které si drží své skoro stálé postavení na předních příčkách žebříčku popularity.
1. YouTube
První místo zastává YouTube, na kterém je aktivní 91 % českých uživatelů. Početnou skupinou uživatelů jsou děti a mladí lidé ve věku 7 - 17 let. Konkrétně z této věkové kategorie používá YouTube 89 %.
2. Facebook
Těsně na druhém místě je Facebook, který používá 89 % českých uživatelů. Nejaktivnější jsou uživatelé ve věku 30 - 44 let. Facebook nabízí mnoho různých nástrojů. Jedním z velmi oblíbených jsou Stories, které sleduje 71 % uživatelů Facebooku. Tipy na originální stories
3. Instagram
Třetí místo má již s mírným odstupem Instagram, na kterém je registrován doslova každý druhý Čech, přesněji se jedná o 51 % českých uživatelů. Tato sociální síť je nejoblíbenější u Generace Z, ze které jej denně navštěvuje 85 %. Instagram za poslední roky rychle rozvíjí a přidává stále nové nástroje a funkce. Nemůžeme ale popřít, že se ve většině případů jedná o funkce inspirované ostatními populárními sociálními sítěmi.
4. TikTok
Čínskou sociální síť TikTok navštěvuje 1,5 milionu Čechů. TikTok vznikl v roce 2018 spojením dvou samostatných sociálních sítí a stal se jednou z nejoblíbenějších sítí u mladých lidí ve věku 15 - 29 let. 46 % uživatelů z Generace Z přidává příspěvek každý den.
5. Další sociální sítě
Dalšími sociálními sítěmi, které jsou v ČR oblíbené, jsou například Snapchat nebo Pinterest. Snapchat vznikl v roce 2011 a byl velmi oblíbenou sociální sítí. Nyní jej však používá už jen 17 % uživatelů. Pinterest už si vede lépe, na něj chodí uživatelé pro rady, návody a inspiraci zhruba 1,2 milionu Čechů.
Jaké sociální sítě jsou in v roce 2022?
Posledních pár let se v marketingu na vrchní příčce oblíbenosti drží Instagram.
Úspěšně bude také pokračovat Influencer marketing, který nejlépe funguje právě na Instagramu.
Dávejte však pozor, pokud budete s influencery pořádat soutěže, aby byly podle pravidel Facebooku nebo Instagramu. Jak na to jsme sepsali v článku Jak na soutěže dle pravidel FB a IG.
Celosvětově se TikTok drží na 4. místě a v roce 2022 se předpokládá další růst.
Využijete tedy TikTok pro své podnikání? Pokud ano, budete určitě držet krok s dobou, ale pozor. Jako firma na TikToku musíte komunikovat rozdílně než například na Facebooku nebo Instagramu.
Na TikToku platí kvantita nad kvalitou.
Další boom je a bude nakupování na sociálních sítích, které se rozjelo hlavně v covidové době. Na Facebooku mají velký potenciál prodejní skupiny a Facebook Marketplace. Dalšími sociálními sítěmi, kde můžete svůj firemní profil rozjet je například Twitter nebo LinkedIn.
Shrnutí
Sociální sítě mohou sloužit jako aktivizační doplněk k webové stránce.
- Sdílejte krátká poutavá videa.
- Komunikujte se zákazníky.
- Buďte na více sociálních sítí najednou.
Všemi těmito kroky můžete upoutat pozornost vaší cílové skupiny a zvýraznit vaši firmu. Zajímavostí je, že na “menších” sociálních sítích (například zmiňovaný Pinterest a Snapchat), nebo v méně početných skupinách, můžete zákazníky oslovit lépe. Buďte tedy aktivní, komunikativní a vytvářejte okolo své firmy příjemnou fungující komunitu pomocí sociálních sítí. Jak zaujmout na sociálních sítích bez propagace?
Chcete využít váš potenciál na sociálních sítích naplno?
Pojďte do toho s námi!
Kontaktujte nás, rádi se vám budeme věnovat.
Zdroje:
www.amidigital.cz
www.czso.cz
www.sitevhrsti.cz