Pasti na nevyžádanou poštu jsou nástrojem, který poskytovatelé internetových služeb a poskytovatelé e-mailových služeb používají k identifikaci a monitorování nevyžádané pošty. Pokud rozesíláte e-mailová obchodní sdělení, je třeba o existenci spamové pasti vědět více.
Jak spamová past vypadá?
Spamová past na první pohled vypadá jako běžná e-mailová adresa. Nepatří však žádnému uživateli a nepoužívá se k žádné komunikaci - tzn. že k odesílání zpráv na tuto adresu nikdy nedostanete souhlas. Odesílatelé, kteří tyto adresy používají, tak velmi pravděpodobně posílají emaily na seznam e-mailových adres, které byly sestaveny bez povolení a dále přeprodávány.
Proč se používá?
Poskytovatelé e-mailových služeb se snaží předejít nevhodnému spamování svých uživatelů. Používají k tomu tzv. spamové pasti, které slouží k zachycení škodlivých a nedůvěryhodných odesílatelů. Odeslání e-mailu do spamové pasti má pro uživatele za následek označení odesílací domény jako zdroj nevyžádané pošty, což následně vede ke snížení míry doručení dalších e-mailů či dokonce rovnou umístění takového e-mailu do složky s nevyžádanou poštou.
Druhy spamových pastí
Primární (nová) spamová past
E-mailová adresa, která byla vytvořena speciálně pro tento účel. Je zcela nová a nikdo ji nikdy k žádné komunikaci nepoužíval.
- Spamová past je často umístěna ve zdrojovém kódu stránky či v diskuzních fórech. Pak už stačí, aby ji našel robot a zařadil do databáze.
- Někdo ji zadal omylem. Mezi spamové pasti se často používají adresy, které jsou přesmyčkou klasických adres. V tomto případě je vhodné mít tento fakt ošetřený již při sběru adres.
- Dokonce se může stát, že spamovou past odhalí konkurence a v rámci nekalých praktik konkurenčního boje se vám s touto adresou přihlásí k odběru e-mailu. Pokud však na všechny své nové kontakty posíláte double opt-in e-mail, souhlas tohoto uživatele nezískáte. Adresa mu nepatří, takže nemůže odpovědět.
Recyklovaná spamová past
Jde o e-mailovou adresu, která se kdysi ke komunikaci používala, ale nyní již není aktivní.
- Takovou adresu můžete mít i ve své databázi kontaktů. Pokud na takovou adresu e-mail odešlete, vrátí se vám jako nedoručitelná.
- Tyto zprávy je nutné pečlivě sledovat. Tyto adresy je třeba následně z databáze vyřadit a zařadit na black list, aby se vám nestalo, že je ve své databázi budete opakovaně používat - riskujete tím, že se vám velmi významně sníží doručitelnost.
Co se stane, pokud spamovou past trefím?
- Pokud do spamové pasti pošlete double opt-in, transakční e-mail nebo osobní zprávu, nestane se vůbec nic.
- Pokud však odešlete NEWSLETTER, je vaše reputace v ohrožení.
Dopad zásahu spamových pastí se u jednotlivých poskytovatelů liší. Většinou je následkem snížení vaší reputace a následné doručitelnosti.
Například u Seznam.cz je to ale konečná. Posláním NL do spamové pasti je vaše doména zapsána na černou listinu a žádný další e-mail již nedoručíte. O této skutečnosti vám navíc nepřijde žádná zpráva. Že se něco takového stalo, se pravděpodobně dozvíte až ve chvíli, kdy ze statistik zjistíte, že nedoručujete a obrátíte se na technickou podporu.
Co dělat, když už se tak stane?
Žádný z poskytovatelů vám identitu spamové pasti neprozradí. Z jednoho prostého důvodu – musel by ji přestat používat. Řešení je na vás. Začněte s ozdravením celé své databáze. Spamová past vám nikdy nedala souhlas s kontaktováním, nikdy žádný e-mail neotevřela, ani na nic neklikla. Zkontrolujte tedy všechny neaktivní kontakty a vyřaďte podezřelé a dlouho neaktivní adresy.
1. Prevence je základ
Udržujte svou databázi kontaktu zdravou a pravidelně ji aktualizujte. Založte si filtry a seznamy, pomocí kterých budete s neaktivními kontakty pracovat.
Nikdy si databázi s kontakty nekupujte! U koupených databází je obrovské riziko, že některý z kontaktů je ve skutečnosti spamová past.
Zdravá databáze obsahuje pouze kontakty, které jsou získané metodou double opt-in. Pokud je e-mail potvrzen, znamená to, že za ním stojí opravdový člověk, který má o váš produkt zájem.
Bez souhlasu uživatelů se jednoduše nelze obejít.
2. Ozdravte svou databázi
Vytvořte e-mail, ve kterém hned v úvodu popíšete, kdo jste a proč uživatele kontaktujete a požádejte jej, aby potvrdili svůj souhlas se zasíláním obsahu od vás.
- V těle e-mailu viditelně umístěte tlačítko „odhlásit z odběru“.
- Po odeslání tohoto e-mailu sledujte statistiky jeho otevření.
- Uživatelé, kteří e-mail otevřeli a nemají o vaše zprávy zájem se sami odhlásí (to je dobře, protože jinak by vás dříve či později označili za SPAM a vaše doručitelnost by opět klesala).
- Neaktivní uživatele odstraňte ze své databáze.
Zkontrolujte překlepy v e-mailových adresách.
Sbírejte své kontakty správně
Pokud vám chce uživatel zanechat svůj e-mail, ale udělá v jeho vyplňování překlep, e-mail od vás nikdy neuvidí. Nejenže přicházíte o zákazníka, ale také se vám může stát, že narazíte na překlepovou spamovou past.
- Validujte e-maily v okamžiku, kdy je sbíráte. Je to jediný okamžik, kdy se dá chyba napravit.
- Vytvořte potvrzovací stránku, na které bude vyplněný e-mail jasně zřetelný. Uživatel si své chyby ještě může všimnout.
- Umožněte opětovné zaslání e-mailu, pokud má uživatel o vaše služby opravdu zájem.
- Přidejte do svých FAQ odpověď na otázku „Co dělat, pokud e-mail od vás nedorazil.“
Shrnutí
Spamová past může být velkým strašákem pro každého, kdo pravidelně rozesílá newslettery. Pokud ale víte o její existenci a sbíráte své kontakty správně, bát se jí nemusíte. Zdravá databáze kontaktů je jednoduše základním kamenem celého e-mailového marketingu.
- Databáze kontaktů nikdy nekupujte.
- K odesílání NL mějte vždy souhlas.
- Starejte se o svou databázi – vyřazujte neaktivní kontakty.
- Kontrolujte pravidelně své statistiky – jedině tak poznáte, že jste na spamovou past narazili.
- Pokud už se stane, že na spamovou past narazíte, nezoufejte. Vše se dá vyřešit.
Ruku na srdce - jak je na tom vaše databáze kontaktů?
Jde vám hlava kolem
jen při představě počtu vašich kontaktů?
Nezoufejte! S e-mailingem vám rádi pomůžeme.
Jsme tu pro vás!
Zdroje:
www.usebouncer.com
www.dobryemail.cz
www.medium.com
www.smartemailing.cz