Tereza Horáková

Spamová past

Pasti na nevyžádanou poštu jsou nástrojem, který poskytovatelé internetových služeb a poskytovatelé e-mailových služeb používají k identifikaci a monitorování nevyžádané pošty. Pokud rozesíláte e-mailová obchodní sdělení, je třeba o existenci spamové pasti vědět více.

Jak spamová past vypadá?

Spamová past na první pohled vypadá jako běžná e-mailová adresa. Nepatří však žádnému uživateli a nepoužívá se k žádné komunikaci - tzn. že k odesílání zpráv na tuto adresu nikdy nedostanete souhlas. Odesílatelé, kteří tyto adresy používají, tak velmi pravděpodobně posílají emaily na seznam e-mailových adres, které byly sestaveny bez povolení a dále přeprodávány.

Proč se používá?

Poskytovatelé e-mailových služeb se snaží předejít nevhodnému spamování svých uživatelů. Používají k tomu tzv. spamové pasti, které slouží k zachycení škodlivých a nedůvěryhodných odesílatelů. Odeslání e-mailu do spamové pasti má pro uživatele za následek označení odesílací domény jako zdroj nevyžádané pošty, což následně vede ke snížení míry doručení dalších e-mailů či dokonce rovnou umístění takového e-mailu do složky s nevyžádanou poštou.

Notebook s grafikou spam mail - INNOIT

 

 

 

Druhy spamových pastí

 

Primární (nová) spamová past

E-mailová adresa, která byla vytvořena speciálně pro tento účel. Je zcela nová a nikdo ji nikdy k žádné komunikaci nepoužíval.

  • Spamová past je často umístěna ve zdrojovém kódu stránky či v diskuzních fórech. Pak už stačí, aby ji našel robot a zařadil do databáze.
  • Někdo ji zadal omylem. Mezi spamové pasti se často používají adresy, které jsou přesmyčkou klasických adres. V tomto případě je vhodné mít tento fakt ošetřený již při sběru adres.
  • Dokonce se může stát, že spamovou past odhalí konkurence a v rámci nekalých praktik konkurenčního boje se vám s touto adresou přihlásí k odběru e-mailu. Pokud však na všechny své nové kontakty posíláte double opt-in e-mail, souhlas tohoto uživatele nezískáte. Adresa mu nepatří, takže nemůže odpovědět.

Recyklovaná spamová past

Jde o e-mailovou adresu, která se kdysi ke komunikaci používala, ale nyní již není aktivní.

  • Takovou adresu můžete mít i ve své databázi kontaktů. Pokud na takovou adresu e-mail odešlete, vrátí se vám jako nedoručitelná.
  • Tyto zprávy je nutné pečlivě sledovat. Tyto adresy je třeba následně z databáze vyřadit a zařadit na black list, aby se vám nestalo, že je ve své databázi budete opakovaně používat - riskujete tím, že se vám velmi významně sníží doručitelnost.

 

 

 

Co se stane, pokud spamovou past trefím?

  • Pokud do spamové pasti pošlete double opt-in, transakční e-mail nebo osobní zprávu, nestane se vůbec nic.
  • Pokud však odešlete NEWSLETTER, je vaše reputace v ohrožení.

Dopad zásahu spamových pastí se u jednotlivých poskytovatelů liší. Většinou je následkem snížení vaší reputace a následné doručitelnosti. 

Například u Seznam.cz je to ale konečná. Posláním NL do spamové pasti je vaše doména zapsána na černou listinu a žádný další e-mail již nedoručíte. O této skutečnosti vám navíc nepřijde žádná zpráva. Že se něco takového stalo, se pravděpodobně dozvíte až ve chvíli, kdy ze statistik zjistíte, že nedoručujete a obrátíte se na technickou podporu.

 

Co dělat, když už se tak stane?

Žádný z poskytovatelů vám identitu spamové pasti neprozradí. Z jednoho prostého důvodu – musel by ji přestat používat. Řešení je na vás. Začněte s ozdravením celé své databáze. Spamová past vám nikdy nedala souhlas s kontaktováním, nikdy žádný e-mail neotevřela, ani na nic neklikla. Zkontrolujte tedy všechny neaktivní kontakty a vyřaďte podezřelé a dlouho neaktivní adresy.

 

1. Prevence je základ

Udržujte svou databázi kontaktu zdravou a pravidelně ji aktualizujte. Založte si filtry a seznamy, pomocí kterých budete s neaktivními kontakty pracovat. 

Nikdy si databázi s kontakty nekupujte! U koupených databází je obrovské riziko, že některý z kontaktů je ve skutečnosti spamová past.

Zdravá databáze obsahuje pouze kontakty, které jsou získané metodou double opt-in. Pokud je e-mail potvrzen, znamená to, že za ním stojí opravdový člověk, který má o váš produkt zájem.

Bez souhlasu uživatelů se jednoduše nelze obejít.

2. Ozdravte svou databázi

Vytvořte e-mail, ve kterém hned v úvodu popíšete, kdo jste a proč uživatele kontaktujete a požádejte jej, aby potvrdili svůj souhlas se zasíláním obsahu od vás.

  • V těle e-mailu viditelně umístěte tlačítko „odhlásit z odběru“.
  • Po odeslání tohoto e-mailu sledujte statistiky jeho otevření.
  • Uživatelé, kteří e-mail otevřeli a nemají o vaše zprávy zájem se sami odhlásí (to je dobře, protože jinak by vás dříve či později označili za SPAM a vaše doručitelnost by opět klesala).
  • Neaktivní uživatele odstraňte ze své databáze.

Zkontrolujte překlepy v e-mailových adresách.

Sbírejte své kontakty správně

Pokud vám chce uživatel zanechat svůj e-mail, ale udělá v jeho vyplňování překlep, e-mail od vás nikdy neuvidí. Nejenže přicházíte o zákazníka, ale také se vám může stát, že narazíte na překlepovou spamovou past.

  • Validujte e-maily v okamžiku, kdy je sbíráte. Je to jediný okamžik, kdy se dá chyba napravit.
  • Vytvořte potvrzovací stránku, na které bude vyplněný e-mail jasně zřetelný. Uživatel si své chyby ještě může všimnout.
  • Umožněte opětovné zaslání e-mailu, pokud má uživatel o vaše služby opravdu zájem.
  • Přidejte do svých FAQ odpověď na otázku „Co dělat, pokud e-mail od vás nedorazil.“

 

 

 

Shrnutí

Spamová past může být velkým strašákem pro každého, kdo pravidelně rozesílá newslettery. Pokud ale víte o její existenci a sbíráte své kontakty správně, bát se jí nemusíte. Zdravá databáze kontaktů je jednoduše základním kamenem celého e-mailového marketingu.

  1. Databáze kontaktů nikdy nekupujte.
  2. K odesílání NL mějte vždy souhlas.
  3. Starejte se o svou databázi – vyřazujte neaktivní kontakty.
  4. Kontrolujte pravidelně své statistiky – jedině tak poznáte, že jste na spamovou past narazili.
  5. Pokud už se stane, že na spamovou past narazíte, nezoufejte. Vše se dá vyřešit.

 

Ruku na srdce - jak je na tom vaše databáze kontaktů?

Jde vám hlava kolem
jen při představě počtu vašich kontaktů?

Nezoufejte! S e-mailingem vám rádi pomůžeme.

Kontaktujte nás >

Jsme tu pro vás!

 

Zdroje:

www.usebouncer.com
www.dobryemail.cz
www.medium.com
www.smartemailing.cz