Tereza Horáková

K čemu je dobré vnitřní prolinkování na webu?

Co je vnitřní (interní) prolinkování?

Vnitřní prolinkování je jednoduše řečeno provázání stránek na jednom webu mezi sebou pomocí odkazů. Je důležitou součástí on-page SEO (faktory související s nastavením, kvalitou kódu a obsahem přímo webové stránky, jejíž SEO se snažíme zlepšit.). Čím více odkazů na stránku směřuje, tím více důležitosti jí vyhledávače připisují.

Co vám přinese?

Jedním z hlavních důvodů, proč se interními odkazy zabývat, je samozřejmě předávání hodnoty jednotlivých stránek mezi sebou. Vyhledávačům pomáhá rozeznávat, jak důležitá je konkrétní stránka v kontextu celého webu.

  • Díky dostatečnému vnitřnímu prolinkování se může ve výsledcích vyhledávání objevit i relativně nedůležitá stránka jako je „o nás“.

  • Správným prolinkováním lze dokonce urychlit i indexování nové stránky, kterou na svém webu vytvoříte.

  • Dalším, neméně důležitým faktorem je pohodlnost procházení webem pro uživatele. Můžete tak návštěvníka dovést na relevantní stránky, které úzce souvisí s obsahem, který hledají.

SEO grafika - INNOIT blog
 

Využijte interní prolinkování efektivně

Nezapomínejte na to, že „to děláte“ primárně pro uživatele. Prolinkování by se mělo primárně nacházet na relevantních místech, kde má pro uživatele smysl, a které spolu souvisí. Uživatelé to ocení dobou strávenou na vašem webu i konverzemi. Vytváření velkého množství náhodných odkazů bez dostatečné relevance nemá smysl. Vyhledávací roboti takové odkazy dokáží rozpoznat.

Text interního odkazu by měl proto jasně vystihovat obsah, který se na cílové stránce nachází. Používejte různá klíčová slova, skloňujte.

Audit interních odkazů

Než se pustíte do optimalizace vnitřních odkazů, zjistěte nejprve, jak jste na tom - proveďte audit.

  • Provádějte ho ideálně 1x – 2x ročně.
  • Zkontrolujte, zda jsou všechny odkazy funkční.
  • Zaměřte se na to, aby nejvíce odkazů bylo na nejdůležitějších stránkách vašeho webu.

S analýzou interních odkazů vám pomohou nástroje v Google Search Console (GSC).
Více o GSC v našem článku na blogu.

Článek na blogu >

 

Druhy interních odkazů

Interní odkazy je možné rozdělit dle jejich pozice na webu.

1. Odkazy v menu
2. Drobečková navigace
3. Odkazy v textu
4. Odkazy v zápatí stránky - patičce
5. Související části webu
6. Štítky – odkazy v navigačním menu
7. Odkaz pomocí obrázku

1. Odkazy v menu
Hlavní menu webu je zásadní pro rychlou orientaci uživatele na dané stránce.

Odkazy v menu přesměrovávají návštěvníka daného webu na další stránky tohoto webu, případně mohou odkazovat i na jednotlivé části obsahu v rámci jedné stránky.

Pokud se vaše hlavní menu bude nacházet na většině stránek webu, dáváte tím vyhledávačům najevo, že se jedná o nejdůležitější části vašeho webu, a on jim na tomto základě přidělí náležitou hodnotu.

2. Drobečková navigace
Drobečková navigace je typicky složena z několika odkazů, které představují položku ve struktuře stránky.

Drobečková navigace vlastně slouží pro navigování v rámci víceúrovňové struktury.

  • Pomůže lidem chápat, kde na webu jsou (v rámci struktury), ale také jim poskytne snadnou cestu o úroveň (nebo úrovně) výše.
  • Z drobečkové navigace čerpá i Google, který má díky těmto odkazům jasnou představu o hierarchii webu, jednotlivých kategoriích, podkategoriích a produktových stránek.

Příklad drobečkové navigace e-shopu s nábytkem - INNOIT blog

Obr.1: Příklad drobečkové navigace e-shopu s nábytkem. Na ukázce je přehledně zobrazena celá hierarchie webu. Nočním stolkům jsou nadřazené kategorie Stolky, Nábytek, Matrace, Domácnost a nábytek. 

3. Odkazy v textu
Text v odkazu (anchor text)

Text, který je zobrazován místo samotného odkazu. Poznáte ho většinou tak, že má jinou barvu než ostatní text, je zvýrazněn tučně nebo podtržený a je možno na něj kliknout.

  • Je dobré brát v potaz i mobilní verzi vašeho webu, proto jednotlivé odkazy umisťujte v dostatečné vzdálenosti od sebe. V opačném případě je pro uživatele nesnadné kliknout na správný odkaz.
  • Snažte se neodkazovat ze stejných klíčových slov a měňte anchor texty odkazů. Vyhnete se tak zmatení vyhledávačů

Ideální odkaz v textu výrazně jiný, než ostatní text. Na úryvku textu níže je jasně patrné, která část textu je s odkazem:

Příklad znázornění odkazu v textu - INNOIT blog

Obr.2: Odkaz v textu je znázorněn změnou barvy textu (modrou) a jeho podtržením.

4. Odkazy v zápatí stránky - patičce
Doby obřích patiček plných odkazů jsou minulostí.

Při vytváření patičky je vhodné myslet na přidanou hodnotu návštěvníkovi a nepřehánět to s počtem odkazů. V opačném případě byste si u vyhledávačů spíše uškodili. Velké množství odkazů v zápatí může vést k tomu, že roboti budou tyto odkazy ignorovat, pokud se domnívají, že odkazy byly přidány pouze ve prospěch SEO, nikoli uživatele.

Vhodným řešením může být změna odkazů v patičce dle relevance, tj. zobrazovat konkrétním kategoriím vhodné interní patičkové odkazy individuálně.

5. Související části webu
Udržte uživatele na svém webu co nejdéle.

  • V případě e-shopu lze použít doplňkovou nabídku k zobrazovanému produktu nebo alternativní produkty, které se zobrazí například ve slideru pod detailem produktu.
  • V případě obsahového webu je možné odkazovat na podobné články v rámci daného tématu.

Díky tomuto prolinkování udržíte uživatele déle na stránce a zvýšíte tak pravděpodobnost provedení konverze návštěvníkem vašeho webu.

  • Podívejte se pod tento článek, kde jsou vám nabídnuty další články, které by vás mohly zajímat.

6. Štítky – odkazy v navigačním menu
Štítky jsou ideálním doplněním klasických kategorií.

Zpravidla je tvoří klíčová slova, kterými by se daná podkategorie dala popsat. Z pohledu vyhledávačů lze pomocí štítků snadno předejít duplicitnímu obsahu.

  • I my máme štítky. Najdete je v pravé horní části našeho webu. Stačí kliknout na vybraný štítek a zobrazí se všechny články tímto štítkem označené.

Pozor však na jejich počet. Přehnané množství štítků naopak orientaci na webu znesnadňuje a uživatele mate.

7. Odkaz pomocí obrázku
Řekněte návštěvníkovi kam dál.

  • Nejčastější formou takového obrázku jsou tlačítka CTA, která mají návštěvníka motivovat k další akci - např. prozkoumat, koupit, vyzkoušet..
  • Dovedou návštěvníka přesně tam, kam chcete - napomáhají k patřičné konverzi.

Naším nejčastějším CTA na blogu je "Kontaktujte nás". 

 
 

Shrnutí

Vnitřní prolinkování je základem každého úspěšného webu. Vyhledávače vás uvidí a uživatelé se u vás neztratí.
Začít můžete třeba hned teď.

  • Nejprve proveďte analýzu stávajícího stavu a následně vytvářejte jednoduché a logické řetězce odkazů napříč celým webem.
  • Nezapomeňte, že hlavním cílem je usnadnit orientaci návštěvníkovi a dovést ho tam, kam potřebujete. Ideálně tak, aby došlo k příslušné konverzi.
  • Celý proces provádějte pravidelně. Jedině tak bude vše fungovat tak, jak má.

 

Pravidla už znáte, nyní je čas vše převést do praxe.

Netroufáte si na celý proces?

Nebojte se nám ozvat, pomůžeme vám.

Kontaktujte nás >

Rádi se vám budeme věnovat.

 

Zdroje:

www.impnet.cz
www.seoconsult.cz
www.evisions.cz
www.mioweb.cz
www.designdokapsy.cz
www.blog.shoptet.cz