Funkční grafika webu dokáže zvýšit návštěvnost vašeho webu, ale hlavně konverze. Jak je to možné? Pokud zvolíte správné grafické řešení, bude váš web pro uživatele mnohem jednodušší na procházení.
Webová grafika prodává.
A nejen to. Buduje značku vaší firmy.
I když nejste zrovna přeborník na barvy, můžete se při jejich výběru řídit několika jednoduchými pravidly, díky kterým nešlápnete vedle.
Web, který na návštěvníka působí přívětivě, má mnohem větší šanci na úspěch.
Co je barva?
Z fyzikálního hlediska je barva označení určité vlnové délky viditelného světla. Barvy, viditelné lidským okem, mají vlnovou délku od 800 nm (červená) do 400 nm (fialová). Za hranicemi tohoto intervalu se nachází záření ultrafialové (vlnová délka méně než 400 nm) a infračervené (vlnová délka větší než 800 nm).
Povrch nějakého předmětu má tedy barvu světla, kterou odráží nebo vyzařuje. Odraz závisí nejen na složení světelného spektra dopadajícího paprsku, ale i na tom, které složky spektra povrch odráží a které pohlcuje. Záleží také na úhlu, ze kterého je povrh pozorován.
Lidské oko vnímá barvy díky smyslovým receptorům zvaným čípky. Existují tři různé typy těchto nervových buněk a každý registruje jednu základní barvu RGB - červenou, zelenou nebo modrou.
Pro správné určení barev nejen pro webovou grafiku, ale i pro váš brand, je důležité pochopit jak barvy vznikají a také jak působí na podvědomí uživatele. Je důležité znát, jaké barvy jsou komplementární (doplňkové) a jaké barvy působí ve svých kombinacích harmonicky. Tento nejen estetický aspekt je velmi důležitý pro volbu správné webové grafiky. Aby byl web váš správně čitelný pro úplně každého uživatele, je potřeba zvolit správné kontrasty barev.
Jak barvy vznikají?
Zvolit barvy, které se k tobě budou hodit, není zas takový oříšek. Nemusíte být ani umělecky založený člověk, abyste dokázali přiřadit barvy, které k sobě ladí. Je třeba pouze pochopit, jak barvy vznikají. S tím vám pomůže základní pomůcka: barevný kruh.
Primární barvy
Barvy, ze kterých lze jejich kombinací vytvořit všechny ostatní barvy. Primární (základní) barvy jsou 3:
- červená
- žlutá
- modrá
Sekundární barvy
Sekundární barvy jsou také 3 a vznikají smícháním dvou sousedních primárních barev.
- červená a modrá = fialová
- žlutá a modrá = zelená
- žlutá a červená = oranžová
Terciární barvy
Terciární barvy vzniknou kombinací primárních a sekundárních barev. Rozlišujeme 6 terciárních barev, jejichž pojmenování odpovídá názvům vstupních barev:
- červeno-oranžová
- žlutooranžová
- žlutozelená
- modrozelená
- modrofialová
- červenofialová
Podle různého podílu vstupních barev lze měnit odstín jednotlivých terciálních barev. Například pokud zvolíte více červené a méně fialové, vytvoříte červenofialovou která bude mít větší podíl červené.
obr 1.: Barevný kruh
Psychologie barev
obr 2.: Schéma vnímání barev
Jak na nás podvědomě působí barvy?
Každá barva působí na naši psychiku různými způsoby.
Je samozřejmé, že vnímání barev a emocí s nimi spojených je subjektivní. Například některým lidem může třeba meruňková barva připadat velice příjemná, ale v v jinem člověku vyvolává nepříjemné pocity. Velkou roli při vnímání barev hrají také předchozí životní události a pozitivní i negativní zkušenosti s nimi spjaté.
Obecně se dá generalizovat vnímání barev většinou lidí takto:
- červená - vášnivá, vyvolává naléhavost, zvyšuje tep, vyvolává hlad
- oranžová - hravá barva, vyvolává spěch, ale i cenovou dostupnost
- žlutá - přátelská, pozitivní a optimistická barva, probouzí silné emoce
- zelená - mladistvá barva, většinou používaná pro bio produkty pečující o životní prostředí
- modrá - upřímná, klidná, logická a pečující, barva profesionálů
- bílá - čistá, jednoduchá, svobodná
- černá - luxusní, exkluzivní barva, svádí k impulzivním nákupům
- hnědá - spolehlivá, domácí, vyzařuje teplo
- purpurová - kreativní, nostalgická, královská, evokující luxus
- růžová - sladká, roztomilá, sexy, záleží však na odstínu
Jaká barva je in?
Grafická společnost Pantone každý rok určuje jinou barvu roku.
Pro rok 2022 byla vybrána královská, odvážná, ale i kreativní barva, která je nadčasová a vašemu brandu bude lichotit.
Obecně ale nedoporučujeme barvy brandu ladit do právě módních barev. Brand bude k vašim klientům promlouvat po delší časové období, ale trendy se mění.
O jakou barvu jde? Přečtětě si v našem článku na blogu.
Kombinace barev
Komplementární barvy
jsou barvy s maximálním kontrastem. V dvanáctiúhelníku barev leží přímo naproti sobě.
Triadické barvy
mají od sebe stejný rozestup. Nejsou tak kontrastní jako barvy komplementární.
Rozštěpené kompl. barvy
se skládají z jedné barvy základní a dalších dvou, které sousedí s komplementární barvou.
Analogické barvy
jsou 3 sousední barvy, které leží v dvanáctiúhelníku přímo vedle sebe a vzájemně se doplňují.
Shrnutí
Správná volba barev vám může značně pomoci s návštěvností a prodejem na webových stránkách.
Váš web by měly působit harmonicky, barevně lahodit oku a vzbuzovat pocity, které chcete propojit s vaší firmou. Pokud vám grafik na začátku projektu zašle několik otázek ohledně vašeho produktu, motta, firemních hodnot nebo cílové skupiny, vězte, že se nejedná o zbytečné dotazy. Pro kvalitní návrh webové grafiky je třeba tyto věci znát. Proto si dejte na odpovědi opravdu záležet. Díky těmto vstupním informacím se grafik může napojit na vaši myšlenku a bude ji moct úspěšně předat dál k vašemu potenciálnímu zákazníkovi. To je možné také právě díky správné volbě barev a dalších grafických prvků na webové stránce.
V případě webové grafiky je však neméně důležité volit barvy ve správném kontrastu a nepřemýšlet pouze nad estetikou, ale i nad technickou stránkou věci. To ale každý správný webový grafik ví a dle toho také navrhne grafiku vašich webových stránek.
Teorii už znáte, ale jak to přenést do praxe?
Chcete poradit jaké barvy zvolit pro váš brand?
Obraťte se na nás. My se vám rádi budeme věnovat.
Těšíme se na vás.
Zdroje:
www.celostnimedicina.cz
www.lenkadoleckova.cz
www.estav.cz
www.drawplanet.cz