Tereza Horáková

Jak správně pracovat s obrázky / fotografiemi z pohledu SEO

Obrázky jsou podstatnou částí každého webu a proto není divu, že se na ně zaměřují i vyhledávače.

Čísla mluví za vše

Podíl vyhledávání je až 29 %
právě přes Google obrázky.

Určitě to znáte. Hledáte konkrétní obrázek pro svou prezentaci, zajímá vás jak vypadá kostel v Černošicích, potřebujete inspiraci pro vánoční výzdobu.

Napíšete tedy do vyhledávače jednoduchá klíčová slova a prohlížíte si obrázky, přes které se následně prokliknete na webovou stránku.
A přesně to samé udělají i ostatní uživatelé – mohou se tak tedy dostat i na váš web.

Screen obrazovky z vyhledávání obrázku na Googlu- kostel v Černošicích - INNOIT blog

 

Jaká pravidla dodržovat a čemu se naopak vyhnout?

Pracujte s obrázky dle několika jednoduchých pravidel a úspěch se brzy dostaví.

Název obrázku
ALT - Alternativní popis
Unikátní URL
Velikost
Umístění
Vlastní fotografie vs. fotobanka

1. Název obrázku
Základem každého obrázku je jeho správné pojmenování.

  • Vyhledávače umí přečíst název souboru (obrázku) a jeho správné označení vám výrazně pomůže v Image search (vyhledávání podle obrázku).
  • Dejte si práci a pojmenujte každý obrázek zvlášť, ideálně s obsahem klíčových slov.
Rybářské lodě na pobřeží moře v Tchai - wanu - INNOIT blog
  • Špatný zápis: Image_1800x600
  • ​Správný zápis: rybarske-lode-tchai-wan

2. ALT – Alternativní popis
Co je to ten ALT?

Je to text, který vyhledávače dokážou přečíst, díky čemuž obrázek přiřadí k danému klíčovému slovu, které uživatel vyhledává.
Mimojiné slouží i pro čtení textu pro handicapované. Díky tomuto popisu se dozví, co se na obrázku nachází.

Zásady pro psaní ALT

  • Každý obrázek by měl mít svůj ALT (výjimkou jsou obrázky sloužící jako pozadí nebo dekorace)
  • Text by měl být vždy unikátní (pro každý obrázek jiný)
  • Měl by být konkrétní a obsahovat klíčová slova – ne tedy obrázek123, fotka1..

Kde ho vyplnit?
Ve zdrojovém kódu vypadá zápis následovně: img alt="„krémový kožený batoh visící na zábradlí mostu nad řekou“" src="„batoh-na-zabradli.png“

Jak vypadají ALT popisy u vašich obrázků?
Právě teď je čas se na ně podívat. Nemusíte však kontrolovat celý html kód ručně. Zdlouhavou práci za vás udělá např. SEO nástroj Spotibo.

Pozor na rozdíl mezi title a ALT
Title text slouží především pro uživatele a zobrazí se po najetí myší na obrázek. Pro vyhledávače je důležitý jen okrajově.

3. Unikátní URL obrázku
Každý obrázek by měl mít svou unikátní URL adresu.

To znamená, že pokud chcete použít znovu obrázek, který už jste na svém webu použili, použijete již ten nahraný a nenahráváte ho znovu. Vyhnete se tak přetěžování servru a polepšíte si v klasickém i obrázkovém vyhledávání.

Jaká je návštěvnost vašeho webu po prokliku přes obrázek můžete zjistit například pomocí Google Search Console

  • Pozor však na to, aby obrázek nebyl na jedné stránce umístěn vícekrát. To si naopak u vyhledávačů pohoršíte.

4. Velikost obrázku
Na velikosti záleží

Čím je obrázek větší, tím déle se stránky načítají.
Se stránkou, která se dlouho načítá, ztratí nejeden uživatel trpělivost.

Optimalizujte velikosti obrázku tak, aby se snížila jeho velikost na minimum, ale zároveň byla zachována jeho kvalita.

  • Pro komprimaci lze využít např. online nástroj TinyPNG
Labuť přistávající na řece - INNOIT blog

Původní velikost: 142 kB

Labuť přistávající na řece - obrázek po komprimaci - INNOIT blog

Velikost po komprimaci: 70 kB

5. Umístění obrázku
V textu

V SEO hraje velkou roli i text v těsné blízkosti obrázku.

  • Vkládejte tedy relevantní obrázky do textu, ke kterému patří.
  • V opačném případě ho vyhledávač vyhodnotí jako nerelevantní.

Např. k odstavci textu o stříhání bobulovin se opravdu nehodí obrázek plynového grilu.

Při vkládání obrázků na web používejte správný formát.
Sepsali jsme několik jednoduchých pravidel v krátkém článku.

6. Typ obrázku
Vlastní vs fotobanka

Zatímco u novinového článku a počtu nehod na silnicích lze jednoduše použít foto ilustrační, v případě e-shopu rozhodně nepřichází v úvahu použít fotografie z fotobanky.

  • Fotografie by měla reálně zobrazovat daný produkt, který si zákazník kupuje.
  • Ideální je několik fotografií zobrazujících různé pohledy na produkt i jeho detaily.
  • Samozřejmě v dostatečné kvalitě a všechny perfektně ostré.

Kvalitní fotografie jsou „to“, co dokáže zákazníka motivovat k nákupu. Vlastní fotografie podtrhnou autentičnost vaší značky a pomohou vám vyčnívat mezi konkurencí.

 
 

Podívejme se podrobněji na psaní ALT

Na několika různých příkladech je patrné, že ALT u každého obrázku popisuje podrobně (avšak stručně), přesně to, co je na obrázku znázorněno.

 

Krémový kožený batoh visící na zábradlí mostu nad řekou - INNOIT blog

Nesprávně: batoh
Správně: krémový kožený batoh visící na zábradlí mostu nad řekou

žluté tenisky Converse pověšené na růžových dveřích - INNOIT blog

Nesprávně: tenisky
Správně: žluté tenisky Converse pověšené na růžových dveřích

Silueta ženy u moře při západu slunce - INNOIT blog

Nesprávně: západ slunce
Správně: silueta ženy na pláži u moře při západu slunce

 

Shrnutí:

Až 90 % informací, které náš mozek vnímá, jsou vizuální. Proto je důležité se nad vizuální stránkou každého webu zamyslet a přizpůsobit obrázky uživatelům.

Práce s obrázky není žádná věda, pokud víte jak na to.
Nezapomínejte na dodržování základních pravidel:

  1. Popište detailně, ale stručně co se na obrázku nachází – ALT - využívejte klíčová slova
  2. Vyplňte titulek
  3. Vyhněte se duplicitním obrázkům
  4. Optimalizujte velikost obrázů
  5. Umísťujte obrázky na správné místo v textu
  6. Používejte pokud možno vlastní fotografie

 

Správná práce s obrázky vám může pomoci k úspěchu.

Nevíte, zda pracujete obrázky správně nebo jste něčemu nerozuměli?

Nevadí, my se s vámi rádi spojíme a společně se můžeme domluvit
na kontrole a optimalizaci obrázků na vašem webu..

Kontaktujte nás >

Těšíme se na vás.

 

Zdroje:

www.evisions.cz
www.feo.cz
www.aitom.cz
www.wpmax.cz
www.mioweb.cz