Tereza Horáková

Jak ozdravit databázi kontaktů

Vyžeňte ze svých databázových skříní všechny kostlivce a pozorujte, co se bude dít. Skvělé výsledky na sebe nenechají dlouho čekat.

Zdravá databáze je klíčem k úspěšnému e-mailovému marketingu.

Tím, že se ujistíte, že jsou ve vaší databázi pouze kontakty, které tam být mají, můžete zlepšit míru doručitelnosti vašich e-mailů a zvýšit tak efektivitu vašich e-mailových kampaní. Navíc také ušetříte náklady spojené s poplatky za e-mailingové služby, jejichž výše se odvíjí právě od velikosti vaší databáze.

Pamatujte, že je lepší 1 000 angažovaných kontaktů -  tzn. takových kontaktů, které mají o váš obsah opravdu zájem, než 1 000 000 kontaktů, které vás dříve či později označí jako spam.

 

databáze kontaktů - statistika - INNOIT blog

 

 

Co si pod ozdravením databáze představit?

V ideálním případě by se mělo jednat o pravidelný proces např. na měsíční bázi, kdy projdete celou svou databázi a zkontrolujete své kontakty - odstraníte neplatné, nefunkční a duplicitní adresy. Zkontrolujte také kontakty, které nereagují, neotvírají a neklikají.

To však platí pouze v případě, že svou databázi budujete poctivě a žádný z vašich kontaktů nepochází z pochybného zdroje, jakým můžou být třeba koupená databáze, stažená databáze, volně dostupné kontakty z internetu a podobně.

 

 

Zdravá databáze kontaktů

  • Zvýší míru doručitelnosti

    Když ozdravíte svou databázi kontaktů tím, že z ní odstraníte neplatné a neaktivní adresy, zlepšíte míru doručitelnosti svých e-mailů, protože existuje menší pravděpodobnost, že budou označeny za spam. Uživatelé, které váš obsah opradu zajímá, budou také více angažovaní. To znamená, že budou častěji otvírat vaše e-maily a klikat na odkazy a tlačítka v nich. Vyšší angažovanost databáze zvýší vaši důvěryhodnost, což se opět projeví na  lepší doručitelnosti vašich e-mailů.
  • Sníží náklady

    Ozdravení databáze kontaktů vám může pomoci snížit náklady na e-mailový marketing. Většina e-mailingových nástrojů stanovuje poplatky za používání na základě velikosti vaší databáze kontaktů. Odstraněním neplatných a neaktivních adres snížíte celkový počet kontaktů a můžete platit méně za menší balíček. Je zbytečné platit velký balíček, protože vaše databáze obsahuje mnoho "mrtvých" kontaktů, které nepřinášejí žádné konverze. 
  • Zvýší účinnost

    Ozdravením své databáze kontaktů zajistíte, že vaše e-mailové kampaně jsou zaměřeny na lidi, kteří čtou a aktivně používají e-maily a navíc je skutečně zajímají vaše produkty nebo služby. Tím se zvýší účinnost vašich e-mailových kampaní, protože je pravděpodobnější, že angažované kontakty budou klikat na vaše odkazy a tlačítka a provádět konverzní akce jako jsou návštěvy webu, odeslání formulářů, nákupy na e-shopu a další vámi stanovené cíle. 

Nezdravá databáze kontaktů

  • Poškozuje vaši reputaci

    Pokud budete posílat e-maily lidem, kteří se o ně nezajímají nebo kteří je neočekávají, může to poškodit vaši reputaci. Vaše e-maily budou označený za spam a reputace vaší odesílací domény může významně klesnout. S klesající reputací úměrně klesá i doručitelnost vašich e-mailů, protože e-mailové servery si udržují databáze častých odesílatelů spamu a následně tyto adresy automaticky blokují. Vy se na tento seznam ale určitě dostat nechcete!
     
  • Snižuje míru doručitelnosti vašich e-mailů

    Pokud budete posílat e-maily na adresy, které jsou neplatné nebo neaktivní, můžete nechtěně snížit míru doručitelnosti vašich e-mailů. Vaše e-maily mohou být ostatními uživateli nebo servery s vyšší pravděpodobností označeny za spam nebo mohou být vráceny odesílateli. Doručitelnost vašich e-mailových rozesílek je jednou ze základních metrik, kterou je třeba pečlivě sledovat. 
     
  • Můžete skončit ve spamové pasti

    Můžete na ni narazit prakticky kdekoliv a na první pohled ji vůbec nepoznáte. Vypadá jako obyčejná adresa a byla vytvořena právě pro tyto účely. Poskytovatelé e-mailových služeb používají spamové pasti k identifikaci a monitorování nevyžádané pošty, tedy spamu. Že jste použili kontakt, který ve vaší databázi nemá co dělat poznají jednoduše - spamová past vám nikdy aktivně nepotvrdí souhlas s kontaktováním (opt-in). 

Double opt-in nebo-li dvojité potvrzení.

Ujistěte se, že máte od konktaku udělen aktivní souhlas s rozesíláním obchodních sdělení. Každému novému kontaktu po přihlášení pošlete potvrzující e-mail s odkazem, který musí prokliknout. Teprve až po tomto potvrzení zájemce přidejte do databáze, bude tak jasné, že jeho adresa není spamová past.

Z jakého důvodu použít double opt-in?

  • Snadno odfiltrujete ty, kteří při zadání e-mailové adresy udělali chybu, překlep,který v lepším případě skončí ztrátou kontaktu a v horším trefení spamové pasti a výraznému negativnímu dopadu na doručitelnost e-mailů.
  • Jednoznačný důkaz pro případ kontroly. Doložitelnost totiž vyplývá přímo z GDPR (viz čl. 7 odst. 1). Pokud by vás navštívil Úřad pro ochranu osobních údajů, jen tímto způsobem můžete prokázat že se kontakt k odběru dobrovolně přihlásil.

Jak zachránit nezdravou databázi?

Pokud si nejste jistí, odkud byly kontakty získány, nebo máte starší databázi, je třeba se před zahájením rozesílek ujistit, že máte ke každému kontaktu souhlas s zasíláním obchodních sdělení. Tím ovšem práce ještě zdaleka nekončí.

  1. Nejprve odešlete double opt-in e-mail - díky němu lze vyselektovat kontakty s platným souhlasem
  2. Sledujte pravidelně statistiky doručování a zjistěte, které kontakty jsou neangažované
  3. Vytvořte tzv. reaktivační kampaň pro neangažované kontakty
  4. Pokud ani po reaktivační kampani kontakt nejeví zájem, vyřaďte ho ze své databáze - ušetříte tak místo ve své databázi, čímž zárověň redukujete také své výdaje
  5. Zjistěte, kdo nahlásil váš newsletter jako spam

 

Shrnutí

Správný sběr kontaktů je pro zdravou e-mailingovou databázi naprosto klíčový. Pokud ale vaše databáze není zrovna v nejlepší kondici, s trochou trpělivosti a pečlivé práce se dá ještě mnohé napravit.

  • Využijte statistiky ve svůj prospěch. Sledujte je v pravidelných intervalech a segmentujte své kontakty. Nastavte si revizní segmenty, v kterých se vám budou zobrazovat neangažované kontakty. 
  • Odstraňujte neplatné, nefunkční a duplicitní kontakty.
  • Posviťte si na neangažované kontakty a pokuste se je získat zpět pomocí reaktivační kampaně.

Zdravá databáze obsahuje pouze kontakty s platným souhlasem k jejich kontaktování a v ideálním případě je plná lidí, kteří o váš obsah opravdu stojí.


 

 

Jak je na tom vaše databáze?

Neplatíte zbytečně velký balíček díky neaktivním kontaktům?

Dáme vaši databázi do pořádku a pomůžeme vám tak k lepším výsledkům.

Kontaktujte nás >

Jsme tu pro vás!

 

Zdroje:

www.smartemailing.cz
www.ecomail.cz
www.clipsan.com