Možná si myslíte, že váš produkt nebo služba jsou dost kvalitní a že vaši zákazníci po nákupu už žádnou další péči nepotřebují. Opak je ale pravdou.
Na dobré zákaznické podpoře stojí a padají nejen vaše prodeje, ale i oblíbenost vašeho brandu. I sebelepší produkt potřebuje pořádnou zákaznickou podporu, protože život je pestrý a nikdy nevíte, v jaké situaci se váš klient a váš produkt ocitnou.
Dobrá zákaznická podpora musí být připravena zkrátka na vše!
Kvalitní pracovník zákaznické podpory by se měl vyvažovat zlatem. Je potřeba, aby byl empatický a uměl jednat s lidmi, zároveň ale musí mít maximální znalost ohledně vašeho produktu a musí být schopen odpovídat i na komplikované otázky. Neměl by se zaleknout vypjatých emocí a zcela určitě by měl mít velký smysl pro humor.
Je to jednoduché - lidé jsou klíčovým faktorem každé zákaznické podpory. Pokud na vás někde budou nepříjemní, už se k jejich službám nevrátíte, i když byl jejich produkt jinak v pořádku. Pokud vám ale podpora vyjde vstříc, za jakékoliv problémy se omluví, případně nabídne kompenzaci, ani drobné problémy s produktem nebo službou vám nezabrání v opakování vaší objednávky.
Zákaznická podpora je velmi často zmiňována také v různých typech marketingových frameworků, z nichž asi nejznámějších je framework STDC.
Samotná zákaznická podpora je součástí poslední fáze CARE, tedy péče o zákazníka. Kvalitní a efektivní zákaznická podpora má obrovský význam pro udržení zákazníka, jeho opakované nákupy, ale i pro brand awarness a budování lovebrandu. Dalšími významnými součástmi této CARE fáze jsou kromě podpory také věrnostní programy, věrnostní slevové akce, dotazníky, VIP sekce a přístupy ke sdílenému obsahu a podobně. Své stálé zákazníky také můžete personalizovaně oslovit přes NL i sociální sítě.
Dobrý CRM nástroj - základ všeho
Customer Relation Management je nástroj, bez kterého už se dnes neobejde žádný pořádný business.
Musíte přece mít přehled o historii i obchodních preferencích vašich klientů.
Tento nástroj je v podstatě vylepšená databáze vašich klientů, v které můžete zaznamenávat historii nákupů vašeho klienta, vzájemnou komunikaci, nerealizované nabídky a mnoho dalších parametrů.
Tyto nástroje jsou klíčové pro komunikaci napříč teamem a dodržování jednotných standardů komunikace. Pro efektivní využití je můžete napojit na další systémy - váš workflow nebo task manager, emailingového klienta a další marketingové nástroje.
Časté chyby zákaznické podpory
- Používání obecných odpovědí.
Τěmi se problém ale vůbec nevyřeší Naučené, robotické, nicneříkající fráze, plné vaty s nulovou informační i přidanou hodnotou zákazníka spíše naštvou, než aby splnily svůj účel. - Pozdní nebo vůbec žádná reakce na požadavek.
- Popírání vlastních tvrzení
Ještě pikantnější je to v případě, kdy máte před sebou vzájemnou předchozí písemnou komunikaci. - Nezájem jakkoliv situaci vyřešit, nabídnou řešení, nebo alespoň návod k řešení.
- Je vám požadavek klienta nejasný?
Nestyďte se zeptat ještě jednou. Upřesněte si, že si navzájem rozumíte a máte na mysli totéž. Online komunikace je složitější, než osobní kontakt, a je potřeba formulovat dotazy tak, aby v psaném textu dávaly smysl a nevyzněly jako náhodné údery do klávesnice. Často to není jednoduché a je potřeba notná dávka soustředění i empatie.
Různé typy zákazníků
Během komunikace se zákazníky se můžeme setkáat s několika typy lidí, kteří se v komunikaci vyznačují konkrétními rysy. Máme-li velké štěstí, tyto rysy se u jednotlivých zákazníků prolínají a tvoří pestrý mix slibující nezapomenutelný zážitek.
Berte však naše zkušenosti s humorem a rezervou.
I přes drobné nedostatky v komunikaci děláme našim klientům podporu rádi a s chutí.
V š e c h n o z v l á š ť aneb nezachování kontinuity vlákna: každý e-mail chodí samostatně a není udržována kontinuita konverzace. Znatelně se tím zhoršuje orientace v řešené situaci.
Bipolární porucha aneb klient používá několik e-mailových adres, řeší z nich stále stejnou situaci, jednou odpoví z jedné, jindy zas z druhé, v závislosti na náladě a astronomickém uspořádání hvězd. Konverzace v tomto případě připomíná spíše rozhovor s osobou, jíž byla diagnostikována bipolární porucha nebo rozdvojená osobnost.
Recyklát aneb jedno vlákno navždy - po vyřešení dané věci se s novým požadavkem klient ozve v rámci již vyřešeného vlákna. Pro přehlednost rámci přehlednosti - zvlášť při řešení více požadavků u různých projektů - je to hotová noční můra.
Jedu si to svoje aneb ignorace opakovaných proseb a žádostí, aby pro každý požadavek bylo zahájeno nové vlákno se všemi náležitostmi.
Last minute aneb na volno či víkend se nehraje. Klient, který v pátek zašle obsáhlý požadavek, jehož zhotovení by si ideálně představoval v pondělí dopoledne.
Pštros aneb na e-maily nereaguji ani po třetí urgenci, nutící nás k téměř detektivní práci v podobě hledání možností, jak se s danou osobou spojit, protože nikdo nechce, aby klientovi přestala fungovat doména nebo web.
Doptej se aneb z pěti dotazů jsou zodpovězeny tři, z toho dva potřebují specifikace. Výrazně se tak prodlužuje doba vyřizování požadavku.
Dohromady ale zvlášť aneb každý požadavek je zaslán v rámci jednoho vlákna v X různých mailech - což je ale nejpřijatelnější z uvedených variant a je to spíše roztomilé, protože se snaží nám ulehčit práci a orientaci v požadavcích.
Hodně ale nic aneb rozhovor je vyčerpávající, podstatné informace obsahují pouze 5% z celého objemu konverzace. Ve výsledku se často k ničemu nedopracujeme, protože po obsáhlém požadavku následuje situace Pštros.
Odvolávám co jsem odvolal a slibuji co jsem slíbil aneb požadavky se mění, nároky zůstávají. Stává se, že klient změní své požadavky na poslední chvíli, datum a čas dokončení však zůstává stejný. Odpracovaný čas strávený plněním původního požadavku se stává prací zdarma, vždyť nakonec nic nedostal.
TOP 10 pravidel pro dokonalý zákaznický servis
Pro ještě lepší komunikaci s vašimi zákazníky jsme pro vás připravili 10 praktických tipů.
Shrnutí
Zákaznická podpora je alfou a omegou každého obchodního vztahu, i když to na první pohled nemusí být patrné.
Dobře vyškolený, empatický a zkušený pracovník zákaznické podpory je skutečný specialista k nezaplacení. Bude si vědět rady s různými typy klientů, pochopí jejich potřeby a najde řešení pro nejrůznější situace.
Pro skvělou komunikaci se zákazníky zařaďte do svého workflow naše komunikační desatero a zazáříte.
Máte pocit, že se v komunikaci s klienty ztrácíte?
Potřebujete pomoct s komunikací se zákazníky po nákupu?
Ozvěte se nám a společně vylepšíme vaši zákaznickou podporu.