Se soutěžemi na Facebooku se v poslední době doslova roztrhl pytel. Tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát, to s nimi ale není. Při jejich vytváření je důležité myslet na mnoho faktorů.
V první řadě by soutěž měla být autentická. Platí jednoduché pravidlo - to, co funguje jednomu, nemusí vůbec fungovat druhému.
Proč vytvářet soutěže?
Dobře nastavená soutěž může přilákat velké množství nových fanoušků - budoucích zákazníků. Rozšiřuje povědomí o značce, a zároveň buduje lovebrand.
Jak správně uspořádat soutěž?
Existuje hned několik důležitých pravidel, které je dobré znát.
Dříve, než se pustíte do pořádání vlastní soutěže, naučte se jak na to.
Nastavte si cíle
Zkuste si odpovědět na otázku “Co má soutěž přinést?”:
- Rozšíření fanouškovské základny
- Představení nového produktu
- Zvýšení povědomí o značce
- Zvýšení návštěvnosti webu
Odpověděli jste si? Pak pokračujte ve čtení tohoto článku,
ve kterém naleznete možnosti jak na to.
Dle cíle je možné vymyslet vhodnou mechaniku soutěže.
Příklady plnění cílů
Jak může vypadat vaše soutěžní otázka?
Čím namotivovat publikum k vyššímu zájmu?
1. Nové Likes
Pro zvýšení počtu likes lze uspořádat soutěž s výzvou: “Když tu bude 1 000 fanoušků, rozdáme výhru 4 x. Když nás tu bude 2 000, vybereme výherců 8!”
- 1 000 likes = 4 výherci
- 2 000 likes = 8 výherců
- 3 000 likes = 12 výherců
2. Propagace nového produktu
Soutěž na FB může sloužit i k odpromování nového produktu.
- Otázka týkající se daného produktu. Např. Z kolika gramů rajčat je vytvořený tento kečup.
3. Zvýšení návštěvnosti webu
Soutěž s otázkou a nápovědou, že se řešení nachází na daném webu.
Pozor však na obtížnost otázky:
- Příliš snadná odpověď nedonutí soutěžícího prokliknout na web
- Příliš těžká otázka může odradit soutěžící od celé soutěže
4. Zvýšení povědomí o značce
- Zapojte soutěžící do tvorby názvu či loga vašeho produktu
- Uspořádejte fotosoutěž s vaším produktem
- Nechte soutěžící hlasovat - Přidejte pár produktů, mezi kterými budou vybírat.
Předejděte problémům - dodržujte pravidla
Jedině tak se vám nemůže stát, že namísto úspěšné soutěže, která zvedne dosah vaší stránky, vám Facebook profil zablokuje.
Každá soutěž musí mít přesně definovaná pravidla,
ve kterých je nutno uvést:
- Informace o tom, že se jedná o soutěž
Na Instagramu nezapomeňte na označení spolupráce - Datum a čas, kdy soutěž začíná a končí:
- Začátkem soutěže může a nemusí být konkrétní příspěvek
- Důležité je stanovit čas, kdy zastavíte hlasování/příjem soutěžních příspěvků
- Přesně definovat odměnu, kterou lze získat
- Pravidla pro účast v soutěži: co mají fanoušci posílat a kam, co naopak nesmějí dělat, na co mají právo, jaké osobní údaje od nich budete potřebovat a jak dlouho je budete archivovat
- Informace o vyhodnocení: kdy a jak soutěž vyhodnotíte
- Povinné prohlášení o tom, že společnost Facebook není pořadatelem soutěže, a nijak ji nesponzoruje, ani s ní nesouvisí.
- Pokud shromažďujete informace o soutěžícím, musí být jasné, že je shomažďujete vy a ne Facebook. Uživatel s tímto musí souhlasit.
Pozor! Facebook pravidla soutěží neustále aktualizuje.
Je proto vhodné před každou soutěží zkontrolovat pravidla přímo na oficiální stránce.
To je pro nás jako vždy samozřejmostí, proto se můžete spolehnout na každou námi vytvořenou soutěž. Ozvěte se nám a rádi se o vaše soutěže postaráme.
Co je zakázáno?
- Podmínkou účasti ve vaší soutěži nesmí být sdílení na profil uživatele nebo jeho přátel.
- Soutěžící nesmíte vyzývat k tomu, aby v příspěvku nebo na soutěžní fotografii označovali konkrétní osobu, kde tato osoba není zachycena (například nemůžete je žádat, aby své přátele otagovali na fotce vašeho produktu).
- Podbízet soutěžící k napsání recenze, výměnou za produkt zdarma.
- Dejte si pozor na náhodný výběr u losovacích soutěží: tento způsob vyhodnocování totiž podléhá loterijnímu zákonu.
- Využívat k pořádání soutěže osobní profil.
- Nesmíte po uživatelích požadovat více osobních údajů, než nutně potřebujete (například pro předání výhry).
- Používání neoficiálního profilu značky. Pokud se jedná o podporu značky, musí z názvu stránky jasně vyplývat, že je stránka neoficiální stránku značky.
- Bez předešlého písemného souhlasu Facebooku je zakázáno propagovat hazardní hry a hry kde je po účastnících vyžadována jakákoliv peněžní hodnota. (loterie, bingo...)
- Bez souhlasu uživatele používat informace o uživateli, který klikne na tlačítko CTA.
Cena pro výherce
Cena je v soutěži bezesporu tou hlavní motivací, proč soutěžit. Ideální cena je taková, se kterou se výherce bude chtít pochlubit i svým přátelům a známým.
- Cenu je nutné předem definovat - jak v soutěžním příspěvku, tak v pravidlech soutěže.
- Reálná cena zpravidla zaujme více, než poukaz s slevou na danou službu.
- Nezapomeňte, že cena by měla souviset s vaší značkou. Pokud tedy prodáváte kosmetiku, nedávejte do soutěže jako cenu zahradní hadici.
Propagujte a připomínejte se
Neusněte na vavřínech při první vlně úspěchu po spuštění soutěže. Využijte celou dobu jejího trvání a pravidelně se připomínejte.
Využijte k tomu veškeré komunikační kanály, které máte (newsletter, web, blog, Instagram, Facebook sdílení, stories..) Více tipů se dozvíte v našem článku Tipy na originální stories.
Nezapomeňte ani na placenou propagaci soutěžního příspěvku. Vyplatí se! Díky propagaci udržíte delší zájem o soutěžní příspěvek, který se zobrazí více uživatelům.
Soutěže na Facebooku vs soutěže na Instagramu
- Soutěž, která má zvýšit návštěvnost webu, či odpromovat nový výrobek uspořádejte tam, kde máte více fanoušků.
- Pokud chcete soutěž využít k rozšíření fanouškovské základny, použijte ji tam, kde je fanoušků méně.
- Na dalších profilech na sociálních sítích nezapomeňte příspěvek sdílet.
- Pro Instagram nezapomeňte použít #soutez. Můžete vytvořit i vlastní soutěžní hashtag, který mohou soutěžící následně použít při sdílení vaší soutěže např. ve stories.
Vyhlášení vítěze
Férová hra je základ. Proto vždy dostůjte svým slibům. Vyhlášení soutěže musí proběhnout do data stanoveného v pravidlech. Lze tak učinit přímo do komentářů pod soutěžní příspěvek, vytvořit příspěvek zcela nový pouze s vyhlášením, nebo skombinovat obojí.
Shrnutí
Pořádání soutěží nemusí být věda. Může to být dokonce i zábava, když víte, jak na to. Nejjednodušším způsobem, jak předejít problémům, je dodržovat pravidla.
- Naučte se základní pravidla facebookových soutěží, a pořádejte soutěže tak často, jak potřebujete.
- Jen pozor, nezapomínejte na pravidelnou kontrolu pravidel přímo na facebooku.
Že se v tom stále ještě nevyznáte?
Potřebujete pomoc od někoho,
kdo má pořádání soutěží v malíčku?
Od toho jsme tu my!
Kontaktujte nás, rádi se vám budeme věnovat.
Zdroje:
www.blog.better.cz
www.ecommercebridge.cz
www.facebook.com
Aktualizováno 21. 06. 2024