O vizuální identitě a brandu už jsme vám psali. Co to je, jak na brand pohlížet a proč je jeho budování tak důležité.
Jenže ve firmách dochází k personálním změnám a ne každý svědomitě předá svoji agendu tak, aby mohla vaše vizuální identita pokračovat dál.
Mnohdy je na první pohled poznat, že je "něco jinak".
A z 90 % je na vině právě personální změna.
Aby však nedocházelo ke změnám v tonalitě vašich textů nebo grafickým změnám, je ideální připravit takzvaný Brand Style Guide. Jednoduše řečeno návod, díky kterému bude vaše brand identita chráněna a neohrozí ji ani personální změny.
Co vše takový Brand Style Guide obsahuje, k čemu konkrétně se využívá a jaké jsou výhody? Čtěte dál.
Brand Style Guide - soubor pravidel brandu
V Guide můžete obsáhnout vše, co je pro vaši značku a její prezentaci důležité.
Můžete v ní vyzdvihnout podstatu brandu - mise, vize, smysl a hodnoty.
Nedoporučujeme však zahrnovat například posisioning strategie, nakolik ten se může v průběhu času měnit. Guide by měl být opravdu obecným pravidem, které bude platit vždy stejně, bez ohledu na konkurenci. Dále je možné v Guide obsáhnout celé brandové vyjádření z pohledu vizuální stránky, ale i komunikace.
Je však pouze na vás, co je pro vás důležité v Guide mít a co naopak nikoliv.
Základní prvky Brand Guidline
Logo a jeho užití
Máte od grafika připravené logo?
Určitě nezapomeňte na jeho barevné varianty.
V Brand Style Guide (také Brand Guidlines) je důležité určit veškeré možnosti užití a také například ochrannou zónu loga, případně obměny loga pro další užití.
Nezapomeňte uvést:
- vaši primární barevnou kombinaci
- sekundární barevné kombinace
Je také možné uvést příklady nesprávného užití, aneb jeden příklad za všechny. Buďte konkrétní, nenechávejte prostor pro spekulace a otázky. Díky Guidu by nikdo neměl tápat v tom, jak chce vaše firma komunikovat.
Barvy brandu
V Brand Guidlines je potřeba jednoznačně určit barvy, které váš brand užívá.
Je nutné uvést:
- primární barvu
- sekundární barvy
U každé z barev poté uveďte:
- HTML kód - např. #48c0ef - pro užití na webu
- RGB kód - např. R72, G192, B239 - pro užití v online komunikaci
- CMYK kód - např. C60, M4, Y0, K0 - pro tiskové grafiky
- jakýkoliv další, který je pro vaši firmu podstatný
Font a jeho obměny
Jednotnost u brandu je ta nejdůležitější věc.
Díky ní jste lépe zapamatovatelní, na první pohled rozeznatelní a nakonec je pro vás jednotnost jistou známkou profesionality.
Proto nezapomínejte ani na definici vašeho fontu a jeho užití. Pokud váš brand využívá více než jeden font, ukažte ho a definujte v jakých případech tomu tak je. Jedná se o nadpisy, zvýrazněný text nebo se jedná pouze o změnu fontu v logu? Definujte to v Brand Guidlines.
Nezapomeňte uvést:
- název fontu
- celou abecedu
- číselnou řadu
Dále je možné zahrnout:
- výšku písma
- řádkování
- řezy písma
Pro číselnou řadu, ale i jednotlivé znaky je důležité určit, zda sedí na řádku nebo přetékají pod řádek. Pozor i na fonty, které nepodporují české znaky. Obsáhněte opravdu pro jistotu vše.
Moodboard
Používáte konkrétní mockupy nebo byste rádi měli obrázky v jednotném stylu? Zahrňte to do BSG.
Mood = nálada
Tahle tabulka vám pomůže předat alespoň rámcově jaké obrázky byste si představovali pro prezentaci. V případě, že máte e-shop, v guidlines by se měla objevit i ukázková produktová fotografie nebo grafika a také příklad reálné fotografie produktu.
Do moodboardu ale můžete také zahrnout vašeho ideálního zákazníka nebo modela a modelku pro focení.
Popusťte uzdu vaší fantazii.
Díky moodboardu bude jasné, zda chcete komunikovat barevně, vesele a nebo profesionálně a tlumeně. Dejte si záležet na výběru stylově odpovídajících fotografiích. Čím lépe je vyberete, tím lepší budou výstupy.
Inspirujte se...
INNOIT Brand Style Guide
Souhrn
Jak si poskládáte váš Brand Style Guide je čistě na vás. Platí ovšem, že čím více uvedete příkladů správného a nesprávného řešení, čím více popíšete své myšlenky, tím lépe budou pochopeny a nakonec budou i správně uchopeny v rámci komunikace.
Nepodceňujte jednotnost, která vám přináší unikátnost mezi vaší konkurencí.
Budování brandu je z pohledu marketingu důležitou strategií, která převyšuje prodejní příspěvky. Klient se s vámi a vaší značkou chce ztotožnit, aby u vás nakoupil. Dopřejte mu možnost zamilovat se do profesionality vaší značky ještě dřív než pomyslí na provedení konverze.
Dejte vaší komunikaci jasná pravidla.
Nevíte jak na to?
Rádi vám pomůžeme s vizuální identitou brandu.
Zdroje:
www.zoho.com
www.oberlo.com
www.hubspot.cz