Ať se nám to líbí nebo ne, den má stále jen 24 hodin. Pro zvládnutí všech (nejen) pracovních povinností je proto nezbytné naučit se efektivně hospodařit s časem. Tuto náročnou disciplínu nazýváme:
TIME MANAGEMENT
Možná vás to překvapí, ale umění dokonalého time managementu je běh na dlouhou trať. Ze dne na den se z vás sice nestane mistr v oboru, ale postupným zaváděním jednotlivých kroků se naučíte, jak mít svůj den pod kontrolou.
Existuje mnoho strategií “Jak na to”, které lze využít. Žádná ale není dokonalá.
Vždy záleží na mnoha dalších okolnostech, které mohou plánování ovlivnit.
Co je to time management
Nejprve si pojďme ujasnit, co to vlastně ten time management je. Time management je proces, který využíváme k maximalizaci produktivity. Díky stanovení cílů, organizaci a plánování, jak rozdělit svůj čas do smysluplných bloků, směřujeme ke zvýšení výkonu a současně i snižování stresu.
K čemu je to dobré
Dobře zvládnutý time management vám umožní zvýšit pracovní výkon, omezit dobu prokrastinace, snížit hladinu stresu a maximalizovat rovnováhu mezi pracovním a osobním životem, díky většímu množství volného času.
Jak na efektivní organizaci času
Obyčejný "to do list" ke zvýšení výkonu nestačí. Připravili jsme 10 tipů,
které vám pomohou zorganizovat si správně svůj čas.
Baví vás naše články ze života?
Přihlaste se k odběru našich novinek a žádný už vám neunikne
Jednotlivé úkony si přizpůsobte na míru
-
Hlavní roli při organizaci času hraje denní rytmus
Těžko můžete po “sově” vyžadovat plný výkon v brzkých ranních hodinách. Nesnažte se bránit svému přirozenému rytmu, naopak - využijte ho ve svůj prospěch. Rozplánujte si úkoly dle své denní aktivity. -
Time management přizpůsobený ženskému tělu
Ženy narozdíl od svých mužských protějšků nefungují lineárně. Výkon ženy kolísá v závislosti na fázi menstruačního cyklu. Pro maximální výkon je nutné biologický rytmus těla zohlednit.
Méně je někdy více - zkraťte to
- Buďte k sobě upřímní a realističtí. Vytvářejte si takové seznamy úkolů, které lze opravdu zvládnout.
- Nezahlcujte se dlouhými seznamy, které vás od práce na jednotlivých úkolech odradí ještě dříve, než se do něčeho pustíte.
Osvědčenou technikou jsou wishlisty “na potom” úkoly, které lze dokončit v budoucnu, ale nyní nemají prioritu. Takový seznam je zcela oddělen oddělen od úkolů, které je nutné dodělat co nejdříve a jeho čas přichází v době, kdy jsou plánované věci dokončeny.
Zavádějte změny postupně
Určitě to znáte - pro něco se nadchnete tak moc, že to chcete vše najednou a ideálně hned. Ruku na srdce, jak dopadlo vaše poslední snažení se o (doplňte cokoliv)?
- Postupujte krok po kroku a od malých změn se postupně propracujte k těm větším.
- Vyčleňte si čas na tvorbu denního/týdenního/měsíčního rozvrhu.
- Buďte důslední a řiďte se svými novými seznamy úkolů.
Shrnutí
Nezapomeňte, že efektivní time management je cesta, ne cíl. Je důležité být k sobě trpěliví a dělat malé krůčky. S trochou snahy a vytrvalosti se vám podaří dosáhnout vašich cílů a zavést nové postupy do své běžné denní rutiny.
- Buďte k sobě upřímní a realističtí
- Nebičujte se za neúspěchy, ale snažte se z nich vždy poučit
- Naučte se říkat "ne"
- Delegujte svou práci pokud je to možné
- Pečujte o sebe pravidlně
Máte toho moc?
Delegujte svou práci na nás.
Kontaktujte nás
Rádi vám s ní pomůžeme.
Zdroje:
aplikaceprace.cz
cyklickazena.cz
freshstart.cz
csas.cz
skolapsychologie.cz
forbes.cz